Artikel 1 : TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (TMK) DALAM
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DALAM KALANGAN GURU MATEMATIK DI ZON KAJANG,
SELANGOR.
Berdasarkan
artikel “Teknologi Maklumat Dan
Komunikasi (TMK) Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Dalam Kalangan Guru
Matematik di Zon Kajang, Selangor “, penulis oleh Siti Zaleha Hamid dan Siti
Mistima dari Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Kajang,
Selangor telah menjelaskan pandangan mereka tentang tahap penggunaan, kemahiran
dan keyakinan guru dalam Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) dalam kalangan
guru-guru Matematik dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. Oleh itu
kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap penggunaan Teknologi Maklumat dan
Komunikasi oleh guru-guru matematik semasa proses pengajaran dan pembelajaran
matematik. Selain itu kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti tahap
kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam kalangan guru matematik semasa
proses pengajaran dan pembelajaran matematik. Penulis juga ingin menentukan
tahap keyakinan guru-guru matematik dalam mengaplikasikan Teknologi Maklumat
dan Komunikasi semasa proses pengajaran dan pembelajaran matematik.
Kajian kes
berbentuk tinjauan ini melibatkan 88 responden guru-guru Matematik sekolah
rendah di zon Kajang yang melibatkan lima belas buah sekolah. Data yang
dikumpul melalui soal selidik dan dianalisis menggunakan perisian ‘Statistical
Package of Social Sciences’ (SPSS). Analisis dibuat secara kaedah statistik
deskriptif iaitu dalam bentuk kekerapan, min dan sisihan piawai.
Seiring dengan perkembangan teknologi terkini, Kementerian
Pendidikan Malaysia telah melakukan transformasi pengintegrasian teknologi
dalam pembelajaran bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia. Dengan
itu, guru sebagai agen perubahan perlu mengguna, meneroka kemahiran yang
terdapat dalam teknologi maklumat dan komunikasi yang bukan sahaja bertujuan
menyampaikan isi kandungan di dalam kelas serta berkeyakinan diri dalam
mengintegrasikan teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran. Terdapat
tiga teori pembelajaran yang digunakan dalam kajian ini iaitu teori
behaviorisme, kognitif dan konstruktivisme.
Hasil daripada
kajian ini menunjukkan bahawa tahap penggunaan TMK dalam kalangan guru-guru
Matematik berada pada tahap sederhana. Namun mereka berkemahiran tinggi dalam
penggunaan TMK dan bersikap positif serta berkeyakinan tinggi dalam
mengaplikasikan TMK dalam pengajaran dan pembelajaran. Dapatan ini memberi
implikasi bahawa perlunya usaha yang berterusan untuk menggalakkan amalan
pengintegrasian TMK dalam kalangan guru agar mereka mengamalkan strategi
pengajaran yang lebih efisien dan dinamik. Meskipun dapatan menunjukkan guru
mahir dalam TMK, namun kemahiran yang sedia ada perlu dipertingkatkan dari
semasa ke semasa agar penggunaan TMK dalam konteks pengajaran dan pembelajaran
Matematik dilaksanakan dengan baik. Tambahan pula persekitaran pembelajaran
perlu melibatkan pelbagai strategi, media, perisian serta alat yang berkaitan
Teknologi Maklumat dan Komunikasi bagi memastikan kecemerlangan pelajar serta
menarik minat murid dalam pembelajaran.
Artikel 2 : PERSEPSI PELAJAR TERHADAP PENGGUNAAN ANIMASI DALAM
PENGAJARAN BAHASA ARAB.
Berdasarkan
artikel ini “Persepsi pelajar terdahap penggunaan Animasi dalam Pembelajaran
Arab”, penulis oleh Norhayati Che Hat, Shaferul Sha’ari dan Mohd Fauzi Abdul
Hamid dari Pusat Pengajian Bahasa Arab, Fakulti Bahasa dan Komunikasi,
Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Kuala Terengganu, Terengganu, Jurnal Teknologi (Social Sciences), 63:1, page 25-29 telah
menjelaskan pandangan mereka tentang persepsi pelajar terhadap
pembelajaran guru setelah menbggunakan animasi sebagai bahan bantu mengajar di
samping mencapai objektif pembelajaran. Dalam kajian kualitatif ini penulis
mengambil kira kajian yang telah dilakukan oleh penulis lain dimana
pembelajaran melalui animasi meruapkan pembelajaran secara berhibu, menarik
minat pelajar meransang lima deria pelajar secara tidak lansung menjadikan
pembelajaran lebih bermakna dan efektif di samping memperolehi saluran verbal
dan visual menjadikan pembelajaran Bahasa lebih efektif secara tidak lansung
dapat memberi motivasi dan emosi pelajar.
Penulis mengemukakan kelemahan tidak menggunakan teknologi melalui
kajian kajian yang lalu dimana wujud dikalangan pendidikn yang tidaka dapat
menguasaiBBM berasaskan internet,
grafik, video, kaset penggunaan rajah dan computer dan keadaaan ini mejejaskan
minat dan penguasaan kemahiran dilakangan pelajar. Implikasi scenario ini
menyebababakn penulis melakukan satu kajian dan mengetengahkan justifikasi,
kerelevanan penggunaaan animasi sebagai (BBM) Bahasa Arab dengan memberi
penekanan terhadap kemahiran utama dalam pemerolehaan bahasa iaitu kemahiran
mendengar dan membaca teks bahasa arab juga kemahiran bertutur yang melibatkan
proses imitasi pelajar terhadap perkataan yang didengar dan dibaca.
Dalam sampel
kajian yang dilakukan di Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti, Universiti
Sultan Zainal Abidin (UniSza), kampus Gong Badak, Terengganu. Seramai 40 orang pelajar yang mengikuti pengajian diploma dari
Fakulti Informatik dan Fakulti pengurusan yang tidak mempunyai asas pengajian
bahasa Arab.
Hasil kajian
item yang paling tinggi adalah penggunaan animasi dalam pembelajaran bahasa
arab dapat mewujudkan suasana yang lebih ceria yang paling tinggi sebanyak 65%
iaitu seramai 13 orang. Keadaan ini berlaku disebabkan reka bentuk bahan bantu mengajar seperti
video, gambar, suara, video, suara lagu yang sesuai. Kajian penulis disokong
lagi dengan kajian yang dilakukan oleh Siti Fatimah dan Ab. Halim (2010) yang
mendapati bahawa BBM berasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran guru
dapat meransang dan menyuntik minat pelajar terhadap pembelajaran dan gaya
penyampaian guru dalam bilik darjah.
Penulis menekanankan bahawa guru-guru yang mengajar bahasa Arab
perlulebih inovatif dan kreatif untuk memberi didikan yang terbaik kepada
nanak-anak murid di samping pihak pengurusan dan pentadbiran sekolah perlu
berperanan melengkapkan kemudahan yang secukupnya seriring dengan era teknologi
yang mendatang.
Artikel 3 : TEACHERS’INFORMATION AND
COMMUNICATION TECHNOLOGY COMPETENCES : A STRUCTURAL APPROACH
Berdasarkan artikel “Teachers' information and communication
technology competences : a structural approach “, penulis oleh Gonzalo
Almerich, Natividad Orellana, Jesús Suárez-Rodríguez dan Isabel Díaz-García
dari Fakulti Falsafah Dan Pendidikan Sains, Universiti Valencia di Sepanyol telah
menjelaskan pandangan mereka tentang untuk bagaimana kita mahu mewujudkan
rangka gerak kerja yang membentuk rekabentuk dalam kepakaran bidang ICT dari
sudut teknologi dan pengajaran serta pembelajaran terhadap sebilangan tenaga
pengajar dalam semua peringkat Sekolah Rendah, Sekolah Menengah dan Instituti
Pengajian Tinggi. Selain itu, penulis jug memfokuskan kepada kepelbagaian
keperibadian individu dan faktor kontekstual mempengaruhi rekabentuk
pembelajaran ini.
Untuk mencapai
tujuan ini, kajian berkenaan analisis sekunder telah dilakukan dengan
pengumpulan data daripada dua kajian reka bentuk yang berbeza berdasarkan
tinjauan terhadap guru-guru ICT yang terdiri daripada seramai 1,095 lelaki dan
perempuan dalam semua peringkat samada Sekolah Rendah, Sekolah Menengah dan
Institut Pengajian Tinggi dalam masyarakat Valencia di timur Sepanyol.
Multiple
Indicators and Multiple Causes Model (MIMIC) telah digunakanpakai bagi
mengesahkan model kompetensi guru-guru dalam menilai kepakaran penggunaan ICT.
Hasil
kajian menunjukkan bahawa kompetensi tenaga pengajar dalam menggunakan ICT
mampu membentuk satu model yang terdiri daripada dua rekabentuk iaitu kompetensi
teknologi dan kompetensi pengajaran dan pembelajaran. Tambahan pula, kompetensi
teknologi mempengaruhi kaedah pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Penulis juga
mendapati bahawa factor keperibadian seseorang dan faktor kontekstual suasana
persekitaran memberi kesan yang baik terhadap kepakaran penggunaan ICT dalam
sistem pengajaran dan pembelajaran.
Di
samping itu, artikel ini sangat membantu memudahkan rangka gerak kerja ICT
dijalankan. Selain itu, model asas ini sistem kompetensi ICT harus menjadi
elemen penting untuk dijadikan bahan modul kursus dan latihan terhadap tenaga
pengajar dalam memantapkan penggunaan
ICT. Justeru, artikel ini juga menunjukkan bagaimana pengaruh faktor
keperibadian individu dan kontekstual mesti dijadikan panduan ketika merancang
untuk membangunkan modul kursus latihan terhadap para guru.
Dalam
dapatan kajian ini, penulis telah menimbulkan beberapa persoalan penting untuk
dicapai antaranya ialah adakah model kompetensi asas ICT wujud kepada para
guru? Adakah model asas ICT terdedah kepada semua guru dalam semua proses pengajaran?
Adakah factor keperibadian individu dan kontekstual memainkan peranan dalam
mempengaruhi model kompetensi ICT?
Sampel
kajian telah dijalankan terhadap para guru lelaki dan perempuan yang bekerja di
Sekolah Rendah, Sekolah Pendidikan Menengah dan Universiti di Valencia. Hasil
kajianya pula disusun dalam dua bahagian. Bahagian pertama menerangkan tentang teknologi guru dan kecekapan pedagogi. Yang
kedua pula menggambarkan bagaimana model kompetensi ICT dapat dijadikan dasar
dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kaedah pengumpulan data yang
digunakan adalah berdasarkan soal selidik yang mengandungi lapan bahagian
utama. Antaranya ialah sasaran guru, pengaksesan kepada peralatan computer,
tahap pengetahuan ICT, kaedah penggunaan ICT, perubahan ICT ke dalam proses
pengajaran dan pembelajaran, keperluan bentuk modul latihan dalam kedua-dua
sumber teknologi dan penggunaan ICT, sikap kecenderungan terhadap ICT dan
halangan dalam penggunaanya dalam sistem pengajaran dan pembelajaran.
RUJUKAN ARTIKEL :
Siti Zaleha Hamid & Siti Mistima Maat
(2016), Teknologi Maklumat Dan
Komunikasi (TMK) Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Dalam Kalangan Guru
Matematik di Zon Kajang, Selangor, (page 677-684), Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan
Malaysia (UKM), Selangor.
Norhayati Che Hat, Shaferul Sha’ari dan Mohd
Fauzi Abdul Hamid (2013), Persepsi
Pelajar Terdahap Penggunaan Animasi dalam Pembelajaran Arab, Jurnal
Teknologi (Social Sciences), 63:1, page 25-29, Pusat Pengajian Bahasa Arab,
Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Kuala
Terengganu, Terengganu.
Gonzalo Almerich, Natividad Orellana, Jesús
Suárez-Rodríguez dan Isabel Díaz-García (May 2016), Teachers' Information
And Communication Technology Competences: A Structural Approach, Computers
& Education (2016), doi: 10.1016/j.compedu.2016.05.002. Faculty of
Phylosophy and Sciencies Education, University of Valencia, Spain.
No comments:
Post a Comment