1)
to discuss on
21st century skills (what is)
Salah
satu perubahan yang diperlukan untuk memenuhi keperluan masyarakat sekarang
ialah kemahiran abad ke-21. Kemahiran ini adalah kemahiran pembelajaran yang
diperlukan oleh pelajar berdaya saing pada millennium baru. Kemahiran ini dapat
dikaitkan dengan pelbagai kemahiran yang diperlukan pada zaman ini. Teknologi
pengajaran ialah satu proses yang kompleks dalam menganalisis keperluan
pendidikan secara sistematik, saintifik dan rasional bertujuan untuk mereka
bentuk dan mengaplikasikannya secara sepadu idea, tenaga, sumber bahan kaedah
dan tatacara untuk mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan
pembelajaran. Tujuan teknologi pengajaran ialah untuk mengubah dan memberi
kesan terhadap pembelajaran. Pembelajaran adalah matlamat, manakala pengajaran
adalah cara untuk mencapai matlamat ini.
Antara kemahiran abad ke-21 ialah penggunaan teknologi maklumat dan
komunikasi ICT yang sejajar dengan perkembangan pendidikan pada masa sekarang.
Kebanyakan kemahiran abad ke-21 adalah berdasarkan kepada pendedahan terhadap
ICT. Jika zaman dahulu, literasi Cuma merangkumi membaca, menulis, dan mengira
namun literasi abad ke-21 melibatkan literasi digital. Guru memainkan peranan
utama dalam membimbing pelajar untuk melayari internet, mencari laman sesawang,
memilih perisian yang sesuai dan mengumpul serta mengulas maklumat. Dengan
bimbingan guru juga kesedaran global pada era digital sepatutnya mudah dicapai
dan seharusnya meningkat. Pembelajaran berasaskan projek (project-based learning)
adalah satu pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang boleh memupuk kemahiran
abad ke-21.
2)
how to apply
them in my (your context) teaching n learning process.
Perkembangan
teknologi maklumat dan komunikasi telah banyak mempengaruhi budaya kehidupan
masa kini, dalam bidang pendidikan khususnya, pengaplikasian teknologi ini
dalam pengajaran dan pembelajaran memberikan satu anjakan baru dalam teknik
pedagogi guru. Beberapa penyelidikan lepas telah membuktikan bahawa penggunaan
teknologi telah dapat merevolusikan teknik pengajaran guru, kaedah murid
belajar dan secara keseluruhannya cara pendidikan dikendalikan sesuai dengan
era masa kini. Masanya juga telah tiba untuk budaya persekolahan berubah kepada
amalan bermaklumat, kreatif, bijak berfikir dan penyayang dengan
mengaplikasikan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT). Sejajar dengan itu,
inisiatif pewujudan Sekolah Bestari pada tahun 1999 merupakan langkah yang
diharap dapat memberi tempat dan ruang seluas-luasnya kepada teknologi komputer
dalam sistem pendidikan. Langkah ini diharap dapat merapatkan jurang digital di
antara golongan berada yang berupaya menggunakan teknologi di rumah dengan
golongan kurang berada. Kemudahan ini dapat memberikan peluang kepada semua
pelajar meneroka, menguasai dan memperkembangkan pelbagai kemahiran dalam ilmu
pengetahuan secara lebih berkesan dan bermakna dan seterusnya dapat mengaitkan
pengetahuan dengan realiti sebenar.
Bagi mencapai hasrat negara untuk membangunkan generasi yang
mempunyai kemahiran abad ke-21, seseorang guru atau pendidik itu perlu komited
dalam pelbagai aspek. Antaranya ialah menguasai pelbagai bidang, mengikuti
perkembangan tentang Dasar dan Isu Pendidikan Negara, mahir dalam pedagogi
(pengajaran dan pembelajaran), menggunakan teknologi terkini dan menerapkan
nilai-nilai murni dalam usaha pembudayaan masyarakat yang dapat mewujudkan
kesejahteraan dan keharmoniaan negara.
Selain itu juga, pelajar perlu mendapat segala kemudahan yang
disediakan untuk membantu mereka dalam proses pembelajaran. Komputer,
multimedia, CD-ROM dan internet sudah pasti digunakan secara meluas dengan
kawalan guru. Pengajaran dan pembelajaran berpusatkan pelajar manakala guru
berperanan sebagai pemudah (fasilitator) pembelajaran dan pembekal
maklumat. Pendidikan jarak jauh (PJJ) merupakan kesinambungan inovasi
kreatif dalam pendidikan kendiri.
3)
give examples.
Antara
contoh yang kita boleh aplikasikan teknologi ICT dalam proses pengajaran dan
pembelajaran iaitu berdasarkan topik-topik tertentu dalam matapelajaran Sejarah
dan Sains umpamanya boleh diberi sebagai tugasan projek yang mana pelajar perlu
mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber seperti Google dan Yahoo.
Tugasan menerusi pembelajaran berasaskan projek juga menggalakkan
komunikasi interaktif. Pelajar
berbincang dan berkongsi maklumat mengenai projek bersama rakan dan guru secara
bersemuka atau atas talian menerusi pelbagai alat media sosial seperti E-mel,
Facebook, Twitter, Instagram atau Blog. Contohnya kebanyakan pelajar
pada zaman kini mempunyai akaun laman sosial seperti Facebook, maka
laman ini guru boleh memuat turun nota atau latihan kepada pelajar. Pendekatan
ini lebih menarik minat pelajar untuk belajar. Sumber terbaik bagi membina
kemahiran komunikasi interaktif seperti kemahiran social dan peribadi, semangat
berpasukan dan kolaborasi adalah menerusi lima bentuk teknologi era digital
iaitu mobility (bergerak) seperti telefon pintar, connectivity (penyambungan)
seperti Wifi, rangkaian social seperti Facebook dan Twitter,
enjin pencarian seperti Google dan Yahoo dan portal perkongsian
maklumat seperti Wikipedia dan YouTube.
No comments:
Post a Comment